Tło makieta Przedszkolaki
9

Grupa 9 - PINGWINY

Grupa dzieci 4-5 -letnich

Wychowawcy: Urszula Czopka, Rozalia Kasprzak-Pierzecka
 
 Woźna: Brygida Sójka-Klamka

e-mail grupowy:  grupa9@lpt.pl

Plan na miesiąc LUTY 2024

BLOKI TEMATYCZNE

  • Tydzień I - Baśnie, bajki, bajeczki 
  • Tydzień II - Realizacja projektu badawczego "W świecie Pingwina" 
  • Tydzień III - Tajemnica kosmosu 
  • Tydzień IV - W dziecięcym laboratorium 


ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

4-latki

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy,
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach,
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk itd.,
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

5-latki

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych,
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, itd.,
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu),
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości o obawy,
  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych,
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań , roślin (sukcesywne ich wymienianie),
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
  • tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku),
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawienie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania).