
Grupa 9 - PINGWINY
Grupa dzieci 4-5 -letnich
Wychowawcy: Urszula Czopka, Rozalia Kasprzak-Pierzecka
Woźna: Brygida Sójka-Klamka
e-mail grupowy: grupa9@lpt.pl
Plan na miesiąc LUTY 2024
BLOKI TEMATYCZNE
- Tydzień I - Baśnie, bajki, bajeczki
- Tydzień II - Realizacja projektu badawczego "W świecie Pingwina"
- Tydzień III - Tajemnica kosmosu
- Tydzień IV - W dziecięcym laboratorium
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
4-latki
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy,
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk itd.,
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
5-latki
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy,
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych,
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, itd.,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu),
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości o obawy,
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych,
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika,
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań , roślin (sukcesywne ich wymienianie),
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku),
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawienie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania).